26-04-2022

De vraag naar gebruikte hybride en elektrische auto´s stijgt

Elektrisch rijden is als verduurzamingstrend niet meer weg te denken en een belangrijke stap richting alle nieuwe auto´s emissieloos in 2030. Onder andere de hoge brandstofprijzen, subsidies, een verhoogde actieradius en het aanbod van nieuwe modellen, maakt het elektrisch rijden voor een particulier een stuk aantrekkelijker. Echter waar sommige autorijders fan zijn sinds het eerste uur, hebben anderen meer moeite met de overstap naar een niet-fossiele brandstof.

Als het thema bij Axero op tafel komt loopt er één hoofdschuddend weg, een ander vertelt trots hoe ver zijn nieuwe stekkerauto komt met een gevulde accu en de derde zie je denken: k-w-w1, dat is een afkorting die wij Twentenaren gebruiken als we niet nog niet overtuigd zijn van iets. Kortom ook bij Axero zijn de meningen verdeeld. Maar zowel onze inkopers als de verkopers merken dat de vraag naar gebruikte hybride en elektrische auto´s stijgt. En dat is niet vreemd als je naar de stijgende nieuw-verkopen van de afgelopen tijd kijkt en het feit dat meerdere fabrikanten een productiestop hebben vanwege chiptekorten.

 Het elektrische rijden komt steeds dichterbij voor de particuliere rijder door de subsidie die beschikbaar wordt gesteld door de Nederlandse overheid. De zogenaamde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kun je aanvragen als de koop- of leaseovereenkomst is afgesloten in het jaar 2022. De subsidie is zowel beschikbaar voor nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. En dit maakt de aanschaf natuurlijk interessant.

Daarnaast zien we dat de traditionele automerken hard werken aan innovatieve technologieën die emissieloos rijden nog interessanter maken. Bepalend voor het succes lijkt de actieradius. Vooral Mercedes neemt het voortouw en werkt op dit moment aan de verbetering van de actieradius van zowel de EV als hybride-modellen. Begin april bleek tijdens een praktijktest dat de accu van het conceptmodel de Vision EQXX zonder problemen 1000 km kan afleggen, zo meldt het AD onlangs.

We moeten nog even wachten voordat Mercedes het conceptmodel daadwerkelijk op de markt brengt, maar de verwachting is dat delen van de gebruikte technologie ook gebruikt gaan worden voor hybride-modellen die onderweg zijn. Onze Duitse collega´s van Global Car Company GmbH verwachten dat de Duitse markt positief zal reageren op deze nieuwe technologieën. De Neuzulassungen van hybride en elektrische modellen stijgen in Duitsland. Deels heeft dit te maken met de invoering van de 0,5%-Regelung voor deze modellen. Met deze regeling heeft de zakelijke rijder een belastingvoordeel ten opzichte van het privégebruik van een bedrijfsauto op fossiele brandstof. De verwachting is dat een grotere actieradius de Duitse zakelijke rijder zal verleiden om over te stappen naar een niet-fossiele brandstofauto.

1k-w-w: in Twente de afkorting voor kiek´n wat ´t wordt. Oftewel, laten we nog maar even afwachten of het iets wordt.